HOKÉV horgászbotok és egyebek...

HOKÉV horgászbotok képekkel, horgászbotok felújítása - részletes, fényképes leírással, horgászorsók a '70-es, '80-as évekből, régi horgászorsók felújítása, karbantartása

 

DUNA peremfutó orsó

 

   Évekkel ezelőtt egy ismerősömtől kaptam az alábbi képet, ami egy régi katalógusból származik:

 

duna_orso.jpg

 

   Egy csehszlovák (Triplex) és egy magyar (Sabária) orsó között látható a Duna névre keresztelt modell, amely már akkor megragadta fantáziámat, emlékezni véltem ugyanis, hogy valahol már láttam ilyesfajta orsót - vagy legalábbis hasonlót...

   Ahogy mondani szokás „ráálltam az ügyre”. A múzeális korú orsókkal (és itt elsősorban a magyar gyártmányokra gondolok) ugyanis az a baj, hogy megfelelő szakirodalom hiányában szinte lehetetlen beazonosításuk. Szép dolog egy régi orsót újra működőképessé tenni, esetleg az érdeklődők számára be is mutatni, de úgy kerek a történet, ha az adott orsó típusát nem csak találgatja az ember. Ha pedig még némi háttérinformáció is rendelkezésre áll, az már maga a Kánaán. A kép és a háttérinformáció itt adott volt, ami jó kiindulási alap, már csak egy orsót kellett hozzá szereznem...

 

duna_16.jpg

A küldetés teljesítve. Egy szépséghibája azért van a dolognak: sajnos nem sikerült kideríteni, hogy az említett katalógus pontosan melyik évből származik. (Véleményem szerint a háború utáni néhány év jöhet szóba, maximum az ötvenes évek közepével bezárólag)

 

   A megközelítőleg hetvenéves szerkezet egyébként tökéletesen működőképes, sőt meglepően simán fut. Súlya 400 gramm körüli, amivel valószínűleg a nagyobb orsók közé tartozott a maga idejében. Visszaforgásgátlóval még nem rendelkezik, van viszont rugórásegítéses, automatán visszaváltó felkapókarja, egyszerű fékje, valamint még „fékhangja” is.

 

duna_13.jpg

duna_2.jpg

Formája jellegzetesen robusztus, de összességében egy mai, korszerű peremfutó orsót idéz

 

duna_9.jpg

duna_8.jpg

Az orsó testéhez képest meglehetősen karcsú hajtókar letekerhető, tengelyét pedig a túloldalon egy kontraanyás rézkupak rögzíti. A felkapókar acélból készült, valamikor talán krómozott lehetett...

 

duna_10.jpg

A felkapókar visszaváltását ez a kis réztuskó végzi, ám a művelethez nem lenne elég az acál saját rugalmassága

 

duna_14.jpg

 A felkapókar egyik végéhez szerelt rugó szokatlan megoldás lehetett akkoriban, de ha jobban belegondolunk, a képen a manapság korszerűnek nevezett szisztéma ősét láthatjuk

 

duna_7.jpg

A fék egy bőr- és egy fémlamellából áll mindössze

 

duna_5.jpg

duna_6.jpg

A fékcsillag az orsóház anyagával megegyező alumínium öntvény, a fékhangot a lehető legegyszerűbb mechanizmus szolgáltatja

 

duna_15.jpg

A meghajtó szerkezet két fő alkotóeleme az öntvény homlokfogaskerék, illetve a sárgaréz csigatengely. A rotorhoz egy acéltengely van rögzítve, amely belecsúszik a csigatengelybe. Miután a csigatengely helyzetét beállítottuk, a sárga nyíllal jelölt csavarokkal rögzíthető az egész (a tengely túloldalán is van egy csavar).

A dobemelést egy vaslemezből kialakított kar végzi, amely a piros nyíllal jelölt tengelyen billeg előre-hátra, attól függően, hogy a meghajtó homlokfogaskerék vájatában futó stift (zöld nyíl) milyen irányú elmozdulásra kényszeríti

 

   Összességében elmondhatjuk, hogy a Duna orsó egy, a mai szemnek már meglehetősen szokatlan formavilágú darab, de jobban megnézve, több olyan technikai megoldást fedezhetünk fel rajta, amelyek (persze továbbfejlesztve) a korszerű orsókon ilyen-olyan formában a mai napig megtalálhatóak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 50
Tegnapi: 178
Heti: 944
Havi: 4 354
Össz.: 915 898

Látogatottság növelés
Oldal: DUNA peremfutó orsó
HOKÉV horgászbotok és egyebek... - © 2008 - 2024 - hokevhorgaszbotok.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »