Régi orsók karbantartása/javítása
Festés
Az orsók festése nem annyira bonyolult művelet, hogy otthon ne lehetne elvégezni – bár kétségtelen, hogy a javítási/karbantartási munkák közül a legidőigényesebb.
Attól függően, hogy az orsót csak dísznek szánjuk vagy használni is szeretnénk, kedvünkre válogathatunk a különféle aeroszolos festékekből (ecsettel való festés természetesen nem jöhet szóba). Az első esetre én a Very Well típusú akrilfestékeket használom, melyek olaj- és benzinállóak, sokféle színben léteznek, és viszonylag olcsónak mondhatóak (6-800Ft/doboz). Ugyanebből a típusból kapható alapozófesték és lakk is.
Természetesen használatra is alkalmas lehet az akrilfestékkel festett orsó, hiszen a víz, az esetleg rákerülő zsír/olaj nem fog benne kárt tenni, de ezek a festékek kevésbé kemények, ezért érzékenyebbek a különféle mechanikai behatásokra – könnyebben lepattannak, karcolódnak. Aki csak ritkábban használná a felújított orsót, akkor is kíméletesen, annak tökéletesen megfelelhet ez a festékfajta (és persze olcsóbb is…).
Olcsó, de jó minőségű festék
Ha az orsó rendszeres, illetve kevésbé kímélő használatnak lesz alávetve, akkor inkább javaslom a kétkomponensű autófestékek használatát. Ezek autófesték szaküzletekben kaphatóak, itt katalógusból válogathatunk rengetegféle szín közül, a kiválasztott színt kikeverik, illetve sok helyen aeroszolos flakonba is tudják tölteni. Természetesen ezekhez a festékekhez is kapható alapozó és lakk is. A kétkomponensű festékek száradás után keményebbek, ezáltal sokkal ellenállóbbak – ezt viszont meg is kell fizetni, az áruk a hagyományos akrilfestékek áránál jóval magasabb.
Célravezető lehet, ha megpróbálunk ismeretséget kötni egy segítőkész autófényezővel, aki viszonylag olcsón és gyorsan elvégzi ezt a számára egyszerű, az átlagember számára viszont sok hibalehetőséget rejtő műveletet...
Első lépésben (az orsó szétszedését követően) el kell távolítanunk a régi festéket. Ehhez használhatjuk a jól ismert Kromofág festékeltávolítót. A festékeltávolítót ecsettel vigyük fel az orsó festeni kívánt alkatrészeire, majd néhány percnyi pihenő után ismételjük meg a műveletet, egészen addig, míg az összes festéket le nem marta. Ezt követően meleg, mosószeres vízben, folyékony súrolószerrel alaposan súroljuk át az orsót, majd öblítsük le tiszta vízzel (közben lehetőleg ne csepegtessük a Kromofágot a ruhánkra, bőrünkre...).
Munkában a Kromofág...
Némelyik orsó hőkezelt festésével nem tud megbirkózni a Kromofág (és más festékeltávolítók sem), ilyenek például a Mitchell 300, Abu Cardinal 66 …stb, ezekről sajnos csak csiszolás útján tudjuk eltávolítani a festéket. Műanyagházas orsóknál, illetve fémházas orsók műanyagból készült alkatrészeinél szintén nem ajánlatos festékeltávolítót használni, mert némelyik műanyagot csúnyán megmarja - így ezeknél az alkatrészeknél is marad a fárasztóbb csiszolás. A csiszolás során először kissé durvább, majd finomabb csiszolópapírt használjunk, a végén pedig vízpapírral fejezzük be a műveletet (ezt követheti a folyékony súrolószeres tisztítás).
Festéshez előkészített orsóházfedél
Ha az alkatrészek felületét letisztítottuk, következhet a festés. Akrilfesték esetén több (4-5), vékony rétegben fújjuk az elemeket. Alapozófesték használata nem kötelező, de javítások, gittelések esetén mindenképpen szükséges. Az alapozófesték a csiszolás után esetlegesen megmaradt kisebb karcokat elfedi, ha pedig nagyobb hiba maradt valahol a felületen, ami eddig elkerülte a figyelmünket, az az alapozóréteg után jobban láthatóvá válik - el tudjuk végezni az utólagos finomítást.
A festendő elem belső felén keressünk egy "megfogható" alkatrészt, melyet egy hosszabb csőrű fogóval megfogva könnyen elvégezhetjük a festést.
Ha nincs speciális fogónk, és nem is akarunk pénzt áldozni ilyesmire, akkor megkönnyíthetjük a dolgunkat azzal, hogy a hagyományos fogónk szárait összegumizzuk - így nem kell szorítanunk a fogót festés közben, elég csak tartanunk
Ha a festés elkészült, sokkal szebbé (és tartósabbá) tehetjük pár réteg lakkal, melyből matt és fényes változat egyaránt kapható.
Újrafestett orsóházfedél
A festést végezhetjük műhelyben, garázsban, fészerben ...stb, de végszükség esetén akár szobában is - ekkor egy kidobásra ítélt lepedő leterítésével elkerülhetjük, hogy minden festékes legyen.
Két dologra érdemes nagyon odafigyelni :
- bár az akrilfestékek gyorsan (néhány perc alatt) száradnak, de ezalatt a néhány perc alatt sem szabad apró rovarnak, állatszőrnek, pornak kerülnie a frissen festett felületre
- próbáljuk a festést 20-25 Celsius fokos hőmérsékleten végezni.
Nagy hidegben természetes, hogy nem fogunk bele ilyen jellegű munkába, de a festésnek nem kedvez a kánikula sem - ilyenkor próbáljunk valami hűvösebb, árnyékosabb helyen dolgozni.
A kétkomponensű festékek felhasználási feltételei különbözőek lehetnek, így ha ezeket válaszjuk, mindenképpen el kell olvasni a festék dobozára nyomtatott használati útmutatót, az ott leírtak betartásával végezzük el a festést (bár ezt nem árt megtenni az akrilfestékeknél sem…), illetve a boltban az eladót is megkérdezhetjük, mire kell odafigyelnünk.
A végére hagytam a legkopásállóbb, legtartósabb felületet adó festési eljárást, a porfestést/szinterezést. Ez a módszer természetesen nem kivitelezhető otthon, de mint lehetőség, nem árt néhány szót ejteni róla. A szinterezés során a festendő felületnek elektromos töltést adnak, így a por formájában ráfújt festék mindenhol egyenletesen tapad meg, oszlik el. Ezt követi a hőkezelés, a festéket 160 Celsius fokon égetik a felületre, így valóban nagyon strapabíróvá válik. Gyakorlatilag mindenféle színnel el tudják végezni a festést, az egyszerű feketétől a kalapácslakk hatású világoszöldig, így első hallásra valóban nagyszerű megoldásnak tűnik, de pár dolgot azért nem árt szem előtt tartani, mielőtt szintereztetésre szánnánk magunkat :
- a fentebb leírtakból következik, hogy kizárólag fémházas orsó festhető ilymódon. Az orsók alumínium/alumínium ötvözet háza természetesen kibírja ezt a hőmérsékletet, de semmilyen műanyag alkatrész nem maradhat rajta (felkapókar fül ...stb)
- a legtöbb üzemben van egy minimális rendelési összeg, amely alatt nem vállalnak munkát. Én találtam 5000Ft + ÁFÁs üzemet, de 18000Ft-osat is, míg végül rátaláltam egyre, ahol 1-2 ezer Ft-ért elkészítik, úgyhogy mindenképpen érdemes tájékozódni a környékbeli lehetőségekről
- nagyon aprólékosan el kell magyarázni, meg kell mutogatni, hogy melyik furatokba, csapágyfészkekbe, csapokra, perselyekre nem szabad ráfesteni, mert ez a festék utólag nagyon nehezen eltávolítható. Egy leszinterezett bronzpersely vagy csapágyfészek megtisztításába beleőszül a tulajdonos...
- ha az eredeti festést a festékmaró szerekkel nem lehet eltávolítani (mert az is hőkezelve volt), akkor homokszórással megoldják a szinterező üzemben, ráadásul ez többnyire bele is szokott férni az árba. Ha viszont házilag is eltávolítható, akkor inkább az otthoni letisztítást javaslom, mert ez eléggé babramunka, magunknak precízebben el tudjuk végezni, több időt tudunk rászánni, mint aki naponta több száz alkatrésszel dolgozik. Ha a homokszóróval túlzottan belemarnak az orsóház élébe, lehet, hogy a fedél már nem fog pontosan, résmentesen illeszkedni, egy homokszórt bronzpersely pedig akár teljesen működésképtelenné teheti az orsót.
Ezzel tulajdonképpen végére is értünk a régi orsók felújításával, karbantartásával kapcsolatos témakörnek. Ahogy a horgászbotok felújítása kapcsán is szóba került, úgy most is megemlíteném, hogy az itt leírt dolgok csak „alapismeretek”, ezeket elolvasva mindenki eldöntheti, hogy továbblép erről a szintről vagy inkább megmarad a horgászatnál.
Ahhoz, hogy valaki profi szinten foglalkozhasson régi orsók szakszerű felújításával, természetesen komolyabb felszerelések, kisgépek szükségesek - de nem is ez a célunk. A célunk mindössze annyi, hogy a minden háztartásban megtalálható szerszámokkal, könnyen és viszonylag olcsón beszerezhető anyagok felhasználásával hasznosan töltessük el a szabadidőnket, a végén pedig azzal a jóleső érzéssel nézzünk végig egy felújított orsón, hogy nekünk, saját kezűleg sikerült elérnünk, hogy újra szép és működőképes legyen!