HOKÉV Budapest csőbot
Az Universal 70 orsóhoz hasonlóan, a kis darabszámban gyártott, jó állapotban fennmaradt HOKÉV csőbotok is ritkaságszámba mennek manapság. A HOKÉV a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején több nyugati és japán horgászcikkgyártó céggel folytatott tárgyalásokat - a cél egyes horgászbot és orsótípusok licencének, illetve alapanyagának megvásárlása, az alapanyagokból a késztermék itthoni előállítása volt. A dolog lényege, hogy a nyugatról importált alapanyagot megvenni lényegesen olcsóbb volt, mintha a már készre szerelt horgászfelszereléseket vásárolták volna meg, így takarékoskodni tudtak az erre a célra elkülönített, szűkös devizakarettel.
Az elképzelés meg is valósult, de a történet másképpen zajlott a horgászbotok, és másképpen az orsók esetében. Az importált alkatrészekből, idehaza összeszerelt orsók ugyanis nem a HOKÉV, hanem az anyacég márkajelzése alatt kerültek forgalomba - de hogy ne térjünk el az eredeti témától, erről egy kicsit később esik majd szó.
Az import anyagból gyártott horgászbotok egyike a Budapest csőbot.
A korábban már bemutatott üvegbot típusnevét megörökölt „jövevény” hossza 280 cm, dobósúlya pedig gyárilag nincs feltüntetve – én egy erősebb, az üvegbotoknál gerincesebb fenekezőbotnak nevezném, amit manapság hozzávetőleg 50-100 gr dobósúlytartományra kalibrálnának.
„Korszerűbb” anyagú, de az üvegbotoknál semmivel sem jobb használati értékű bot – valószínűleg ezért sem készült jelentősebb mennyiségben
A Velence üvegbot egyes változataihoz hasonlóan, FUJI gyűrűkkel szerelték
A toldás fémhüvelye peremes, felül kiszélesedő.
A perem felfogható egy kis díszítőelemként is, gyakorlati haszna pedig, hogy stabilabbá teszi a fémhüvelyt száját, nehezebben görbül, deformálódik
A strapabírónak tűnő nyél őrölt, préselt parafa, az orsótartó szimpla műanyagcsavaros, a végdugó HOKÉV gyártmány
Érdekesség, hogy a feliratozást tartalmazó matricán semmit sem változtattak, a típusnévvel együtt az előd paramétereit is örökölte a csőbot – persze csak „papíron”, mert a hossza nem 240, hanem 280 cm. A két rész stimmel, a dobósúly pedig már az üvegboton sem volt feltüntetve, így nézzük el ezt a kis pontatlanságot
- - -
És most az orsó-téma, kicsit bővebben:
A HOKÉV a nyolcvanas évek elejétől kezdve együttműködött az amerikai Shakespeare céggel, teleszkópos és csőbotokat, valamint egyes orsótípusokat vásároltunk tőlük. A ma megszokott szisztéma már abban az időben is működött - a Shakespeare horgászbotjainak nagy része természetesen nem Amerikában, hanem Koreában készült, a Silver Star nevű gyártó cégnél.
1984-ben a Shakespeare néhány alkalmazottja kivált addigi cégéből, és a Silver Star leányvállalataként új márkát hozott létre Európában, a SILSTAR-t. A változások nekünk kapóra jöttek, mert a Shakespeare ezidőtájt jelentős áremeléseket hajtott végre, így a HOKÉV az együttműködést az új márkával, a SILSTAR-ral folytatta tovább.
A SILSTAR botjai, orsói és kiegészítői jó minőségűek voltak, viszonylag elérhető áron, így a hazai horgászok is hamarosan megkedvelték, a HOKÉV pedig üzleti lehetőséghez jutott: megkezdhették a SILSTAR AX26.. hátsófékes orsócsalád hazai összeszerelését.
Igen, kevesen tudják, de a jól ismert AX26.. orsócsalád egyes méretei itthon készültek. Az alkatrészek eleinte a SILSTAR-tól, később egyenesen a gyártótól, a Silver Star-tól érkeztek konténerben. A márkajelzés viszont maradt az eredeti, ellentétben az import anyagú horgászbotokkal, amiket a HOKÉV a saját márkajelzésével forgalmazott.