DAM Quick Super
Az 1954 és 1965 között gyártott Quick Super 270 akár a „Legendás orsók” menüpontban is szerepelhetett volna. Meghajtó szerkezete és egyéb alkatrészei a 330-asnál már megismert szisztéma szerint készültek, így nem vitás, hogy a valaha gyártott legtartósabb és legtökéletesebb orsók közé tartozik – de ha ez valakinek nem lenne elég, a Super esetében egyéb technikai különlegességgel is találkozhatunk az orsóház fedelét felnyitva. Ez nem más, mint a lassított dobemelés, ami forradalmi újítás volt a maga korában.
Az orsó 270-es típusszáma ne tévesszen meg senkit – a 330-asnak közel duplája, hetvendekás súlya – az elnyűhetetlen technikával párosítva – a legkomolyabb igénybevételt jelentő módszerekhez tette alkalmassá. Jelentős mennyiségben exportálták például az Amerikai Egyesült Államokba, ahol a tengeri horgászok körében tett szert nagy népszerűségre, manapság pedig az orsóépítők kedvelt típusa, „tuningalapja”.
Magyarországon gyakorlatilag fellelhetetlen – annak idején kevesen akadtak, akik anyagilag megengedhették volna maguknak, és közülük még kevesebben kockáztatták meg, hogy a „szigorúbb világban” egy olyan orsóval büszkélkedjenek, aminek oldalán egy „Berlin West” felirat díszeleg…
A dobemelés mellett további érdekesség, hogy néhány változatába méterszámlálót (az exportra kerülőkbe yardszámlálót) építettek be, valamint 275-ös típusszám alatt kétsebességű változata is készült.
Sajnálom, hogy így interneten keresztül nem lehet egy orsót kézbe fogni, megtekerni, mert talán a Quick Supernél érvényesül leginkább, amiről korábban már írtam: ezt az orsót a tökéletes műszaki tartalom és a tökéletes esztétikai élmény találkozása (bár ez ízlés kérdése is) emeli a többiek fölé, azaz valóban élmény használni. Javaslom, hogy aki teheti, próbáljon ki egy megkímélt állapotút, meg fogja érteni, mire gondolok…
Érdekes, egyedi forma - igazi egyéniség! A hajtókarfogantyún kívül gyakorlatilag teljesen fémből készült - bár egyes változatai műanyagdobbal is kaphatóak voltak
Az ismerős halacska, és a zsugorfestett felület struktúrája közelről...
A meghajtást és a visszaforgásgátlót magába foglaló blokk itt zsírzószemet is kapott
Az orsószár tömör alumínium ötvözetből készült, a kúpos csavar segítségével holtjátékmentesen rögzül a helyén
Amikor először szedtem szét ilyen orsó felkapókarját, nagy meglepetéssel fedeztem fel, hogy ez a zsinórvezető görgő bizony valódi görgő - azaz forog! Pedig nem csapágyazott, nem perselyezett... így aztán 53 évnyi használat után sincs nyoma berágódásnak
A csésze belülről: egy jó nagy ellensúly, és az egyszerű, precízen működő felkapókar visszaváltó szerkezet - a meghibásodás lehetősége szinte nulla
Az eredeti, parafa dobszűkítő
Tudok mutatni zsinórprofilt is - a képen 0.50-es Trabucco zsinórral feltöltve látható az a fémdob, amivel harcsázásra használom az orsót. Bár én nagy jelentőséget nem tulajdonítok a zsinórprofil ilyen vagy olyan mivoltának, de ez szerintem kifejezetten szépnek mondható
A meghajtó fogaskerék természetesen bronz, a visszaforgásgátló és a hajtókart rögzítő mechanizmus a többi Quick típussal megegyező
A csigatengely pedig acél, az orsónyakban egy méretes csapággyal megtámasztva. Hogy mire szolgál a hátsó csigamenet? A következő képen az is kiderül:
Az orsó különlegessége a dobemelés, amely itt egy különálló fogaskerékkel történik. A csigatengely hátsó menete hajtja meg a dobemelő fogaskereket, a dobemelés a képen látható kulissza segítségével valósul meg. A dobemelő fogaskerék egyébként szintén bronz, a kulissza pedig erős és viszonylag nehéz ötvözet. Egyszerű és tökéletesen, "zökkenőmentesen" működő megoldás