PENN 6500SS
Egy ideje már szinte csak Penn orsókkal horgászom. Megszerettem ezt a márkát, mert orsói viszonylag egyszerű felépítésűek, többnyire nagyon strapabíróak, emellett precízen működnek. Belső szerkezetüket szemügyre véve pedig egy manapság nagyon szokatlan dologgal találkoztam: úgy tűnik, hogy nem egy-két évre tervezték őket. A gyakorlat egyelőre ezt igazolja, kifogástalanul működik mindegyik - akár fém, akár grafitházas. A legolcsóbb daraboktól persze ennél a márkánál sem kell csodákat várni, de a Slammer, az SSG, az SSM típusokat nyugodtan merem ajánlani azoknak a horgászoknak, akik hosszabb távra szóló orsót keresnek.
Ezek az újabb típusok persze túl modernek lennének ide, ezért egy még antiknak nem, de nagykorúnak már nyugodtan nevezhető 6500SS-t szeretnék bemutatni kicsit közelebbről.
A típusszámból hat csapágyas ötvenesnek vagy öt csapágyas hatvanasnak gondolná az ember, de egyik sem telitalálat, három csapágyat tartalmaz ugyanis. Erősebb igénybevételre, tengeri horgászatra (is) tervezett orsó, zsinórkapacitása a nálunk megszokott méretezés szerint nagyjából 65-ös, súlya 630 gr. Még a Penn régi, fekete-arany dizájnja szerint készült, szinte teljes egészében fém alkatrészekből. Idehaza tökéletesen alkalmas lehet például harcsázásra, az otthoni barkácsolóknak pedig ideális, mert egyszerűen karbantartható, minden alkatrész pontosan illik a helyére. Ezt az orsót nem lehet rosszul összerakni, rosszul hézagolni, már csak azért sem, mert egyetlen hézagoló alátétet sem tartalmaz…
Néhol kicsit gömbölyű, néhol kicsit szögletes... Tény, hogy nem egy kecses vonalvezetésű orsó, de amire tervezték, ott a megbízható működés a legfőbb szempont
A fekete-arany design pedig nagyon jól áll neki
Nem kínai, még Philadelphiában készült...
A hajtókar, a márka mostani típusaira is jellemző módon, csavarmenettel csatlakozik a tányérkerék tengelyéhez
Egy-egy golyóscsapágy a tányérkerék tengelyének két oldalán, egy pedig az orsónyakban található. A hajtókar felőli oldalon a csapágyat egy filcalátét védi a szennyeződésektől, sósvíztől
Rendeltetésszerű használattal ez dobemelő tengely biztosan nem fog elgörbülni
A második képen úgy tűnik, mintha két visszaforgásgátló kapcsoló lenne az orsón - és valóban, a Penn mostani típusain általában egyet sem találunk, de itt tényleg kettő van.
Ezen a képen felül látható a néma visszaforgásgátló alkatrésze. A rápattintott lemezke segítségével, a rotorral együtt forgó fogaskerék eltolja magától, előrefelé forgáskor nem érintkeznek, így válik „némává”.
A képen alul látható visszaforgásgátlót extrém terhelés esetén bekapcsolva, a terhelés egyenletesebbé válik, két oldalra oszlik el. Az alsó visszaforgásgátló használatával ugyan „hangossá” válik az orsó, de az utólag megvásárolható kis lemez távtartó igény szerint ide is felszerelhető. Hazai viszonylatban egyébként nem kell az alsó visszaforgásgátló használatán gondolkodni...
A fék viszonylag hosszú úton szabályozható és ilyen grafitlamellákat tartalmaz, melyeknek köszönhetően letapadásmentesen működik még a szorosabb tartományokban is
A meghajtó szerkezet egyszerű felépítésű, de rendkívül strapabíró. A dobemelő tengely hátul is meg van támasztva, ez a dobemelő szerkezetre és a nyaki csapágyra ható terhelést is csökkenti. A precíz gyártásnak köszönhető, hogy a sima futást hézagoló alátétek nélkül is el tudták érni