NEPTUN MPO-X 201
A hetvenes évek közepén, végén aggasztó méreteket kezdtek ölteni a horgászcikk ellátás hiányosságai. A problémák nem csak a horgászbotokat, orsókat érintették, gyakran előfordult, hogy a legalapvetőbb cikkeket - horgokat, úszókat, zsinórokat - sem lehetett megkapni a horgászboltokban. A hiány okára persze sokféle magyarázat született - gyakorlatilag minden érintett meg tudta indokolni, hogy miért nem hibáztatható. A horgászboltok állítólag mindig időben leadták a rendelést, de a rendelt árunak csak töredékét kapták meg. A horgászcikkeket forgalmazó Triál a rendelkezésre álló devizakeret szűkösségére, a baráti országok szintén nem túl bőséges kínálatára, a HOKÉV pedig a munkaerőhiányra hivatkozott. Hogy melyik indok volt helytálló, azon ma már kár elmélkedni, az viszont tény, hogy a magyar horgászcikkgyártás egy időre orsó nélkül maradt.
Az Universal 70 orsó kudarcát a HOKÉV a gazdaságtalan gyártással indokolta, akkori cikkekben olvasható állásfoglalásuk szerint csak akkor lehet gazdaságos egy horgászorsó gyártása, ha egészen nagy, legalább egymillió darabos szériában készül. Az Universal esetében természetesen ez elérhetetlen mennyiség volt, így leálltak a gyártással.
Az áldatlan állapotokra a Magyar Optikai Művek (MOM) talált megoldást. Battonyai gyáregységüket alkalmasnak találták horgászorsók gyártására, így megindult a tervezés, majd hamarosan a gyártás is. A Neptun orsók prototípusa 1980-ban készült el, de kereskedelmi forgalomba csak 1981-ben kerülhettek az első darabok.
Legismertebb, hazai gyártású peremfutó orsónk három méretben készült :
Az 1981-től kapható MPO-X 100-as egy nagyon egyszerű, gyermekeknek szánt, körülbelül 20-as méretű orsó, csapágyazás nélkül, műanyag dobbal, fém házzal, drót felkapókarral.
1982-ben került a boltokba az MPO-X 200 típus. Már rendelkezik egy darab golyóscsapággyal (az orsónyakban), dobja és zsinórvezető görgője fémből készült, 35-ös mérete alapján univerzális orsónak számított a maga korában. A képeken látható MPO-X 201-es 1983-ban váltotta fel a 200-as típust. A két változat gyakorlatilag teljesen megegyezik, az egyetlen különbség a zsinórvezető görgő anyaga - mely az újabb típuson kerámia.
A szintén 1983-tól gyártott legnagyobb, MPO-X 401-es típus a 201-essel megegyező műszaki tartalommal bír, de méretéből adódóan már alkalmas volt a komolyabb igénybevételt jelentő horgászmódszerekhez is.
A Neptun mindhárom típusára jellemző volt a fekete szín, a fém ház, a strapabíró belső szerkezet, és a fülsértő hangú visszaforgásgátló. A „betekerős” rögzítésű felkapókart hátrafelé tekerve meglazíthatjuk, így szállításhoz behajtható. A fék többlamellás, rendszeres karbantartással megbízhatóan működik. Összességében véve a kor igényeinek teljesen megfelelő, esztétikus, megbízható működésű orsók voltak.
Szép orsó, és masszív - már a súlyából is érezhető, hogy „van benne anyag”
A hajtókar átszerelhető jobboldalra
Kerámiagörgő és egy darab golyóscsapágy
S.I.T. (Selective Internal Trip) System - itt már választhatunk, hogy dobás után a felkapókart kézzel váltjuk vissza, vagy - a régi orsóknál megszokott módon - a hajtókar megtekerésével
Erős meghajtó szerkezet - ismerős lehet más orsókból is...
A dobemelő szerkezet stiftjét az orsóházon és a fedélen lévő sínek vezetik meg, a visszaforgásgátló a csigatengelyen lévő, fogazott tárcsára hat
MPO-X 201 zsinórkapacitás (mm-m):
0.15-340, 0.20-210, 0.25-170, 0.30-130, 0.35-100
Áttétel:
5,1 : 1
- - -
Egy kis érdekesség:
Florovits Géza, a kitűnő horgász, műszerész szakember, a MOM egykori üzemvezetője, a nyolcvanas évek közepén elkészítette és szabadalmaztatta a Neptun hátsófékes, néma visszaforgásgátlós változatának prototípusát.
Sajnos a MOM az ár tekintetében nem tudott megegyezni a kereskedelemmel, így a sorozatgyártás már nem valósult meg...