DAM Quick 441N
A 441N külsőre egy szokványos orsónak tűnik, de kicsit jobban szemügyre véve, két olyan érdekességgel is találkozhatunk, melyek a korabeli orsókon korántsem voltak szokványos megoldások.
Az egyik, hogy három állású csészefékkel rendelkezik, amely a rotor belső felén található csavarral kapcsolható L (csészefék nélküli), M (közepes erősségű csészefék), illetve H (erős csészefék) fokozatra. Az egész egy roppant egyszerűnek tűnő, csupán néhány kis alkatrészből álló szerkezet, de jobban belegondolva nem is lehetett annyira egyszerű megalkotni...
A csészeféknek egyébként semmi köze a normál fékhez - a felkapókar dobás közbeni véletlen visszacsapódását hivatott kiküszöbölni, azáltal, hogy hátrahajtott felkapókarral (azaz dobás közben) nem / kevésbé engedi a rotort elfordulni.
A másik érdekesség, hogy "High Speed", azaz gyors változat - ami annak idején körülbelül 4,8:1 áttételt jelentett (szemben a 330-as 3,5:1 áttételéhez képest).
A visszaforgásgátló itt már a rotorra hat (kímélve ezzel a hajtáslánc elemeit), kapcsolója pedig - a modern típusokhoz hasonlóan - az orsó alsó felén található.
Mérete egy mai 65-70-es orsóéhoz hasonlítható, a meghajtó szerkezete megegyezik a már korábban bemutatott 330-aséval, így arra most nem térnék ki bővebben.
Kívülről ismerős, belülről viszont érdekességeket rejt
A már megszokott DAM Quick embléma, mellette/alatta a "High Speed" felirat
Manapság a 6,2 :1 áttétel, akkoriban a 4,8 : 1 jelentette a gyorsat...
A csészefék : a felkapókar nyitott állásában a 2. számmal jelzett rugó szorítja (kisebb vagy nagyobb mértékben) a 3. számmal jelzett alkatrészt az orsónyakon kiképzett peremhez. Az 1. számmal jelzett alkatrész változtatja a rugó előfeszítését, amennyiben állítunk rajta a rotor túloldalán.
A túloldalról így néznek ki az előző képen 1. és 3. számmal jelölt elemek. Az állítocsavaron csavarhúzóval (a bátrabbak körömmel...) állíthatják be a kívánt fokozatot