„B” Speciál
A Pap László által gyártott „B” Speciál orsó több tekintetben is különlegesnek mondható. Egyrészt azért, mert kisiparilag készült egy olyan korszakban, ami nem kimondottan kedvezett az ilyen formában való ténykedésnek. Másrészt pedig azért, mert a „B” Speciál egy olyan különös technikai megoldást tartalmaz, mellyel más orsón nem találkozhatunk.
Ezt a szokatlan megoldást a fék körül keresgélve találjuk : a hagyományos orsókon megszokott fékcsillag itt csak a fixen álló dob rögzítésére szolgál, a zsinórlehúzást a visszafelé forgó rotor teszi lehetővé. A fékerőt természetesen állítani is lehet - a rotor alatt található tárcsával. A szerkezet egyébként fém- és filclamellákat tartalmaz, tehát működési elvét tekintve gyakorlatilag megegyezik a hagyományos fékkel - a különbség, hogy itt nem a dob, hanem a rotor forog.
A dob, a hajtókar és az orsóház is fémből készült, utóbbi hagyományos, csigás meghajtó szerkezetet rejt. Mérete körülbelül egy mai hatvanas orsóénak felel meg.
Masszív és strapabírónak tűnő orsóról beszélünk tehát, de mennyire lehetett életképes ez a rendhagyó fékmegoldás? Véleményem szerint, a hagyományos, vastag zsinóros fenekező módszerekhez alkalmas lehet, de mindenképpen némi megszokást igényel. Finomabb módszerekhez semmiképpen nem tartom megfelelőnek - ahhoz nem elég hosszú úton szabályozható, és nem elég precízen állítható a fék (de valószínűleg nem is ilyen módszerekhez tervezték...).
A maga idejében „a zsinórt nem csavarja” - mondattal reklámozták. Ez így természetesen nem igaz, hiszen a működési elvéből adódóan minden peremfutó orsó csavarja a zsinórt, de itt fárasztás közben (ha a hal zsinórt húz le), a visszafelé forgó rotornak köszönhetően a zsinór „ki is csavarodik”.
Több színváltozatban készült, apróbb módosításokkal
Jellegzetes, fehér szemcsés, műanyagszerű festék a szürke és fekete változatoknál
A fékállító csavar és a féklamellák
A hajtókar betekerős megoldással rögzül, szállításhoz behajtható
A maga idejében szokatlan volt a zsinórvezető görgő foglalatának formája - modernebb orsókon találkozhatunk hasonló megoldással
Strapabíró, csigás meghajtó szerkezet, az orsónyakban egy hatalmas, MGM Radax golyóscsapággyal.
A csigatengelyre ható visszaforgásgátló fix, nem kikapcsolható
A csigatengely hátsó vége bronzperselyben fut, a rotor úgyszintén. A képen nyíllal jelzett alkatrész (egy fogaskerékkel párosítva) a fék hangjáért felelős
_ _ _
Az álló dobú, rotorfékes orsót egyébként Boros Szabó József találta fel, majd szabadalmaztatta, a hatvanas évek közepén. Az akkoriban még Hevesi és Pap (Papp?) néven működő műszerész kisüzem a szabadalmat megvásárolta, és több változtatást követően kezdte el gyártani „B” Speciál néven.
Csak részletkérdés, de érdekesség, hogy - a magyar horgászcikkgyártás történetében nem egyedülálló módon - itt is találkozhatunk némi elírással, pontatlansággal: a „B” Speciál korai változatain ugyanis Pap László neve még két p-vel szerepel ...
... a jóval gyakoribb, újabb változatokra viszont már Pap László felirat került (köszönet a képért Kőműves Imrének)
Mint említettem, a jelenség nem egyedi - az üvegbotok némelyikén található hajmeresztő elírások mellett, Universal 70 orsónk esetében is találkozhatunk hasonlóval: a dobozon z-vel, az orsón pedig s-sel írják az Universal-t...