Régi orsók karbantartása/javítása
Javítások
A régi orsók javítása legtöbbször egyes alkatrészek cseréjéből áll, hiszen ezek az alkatrészek a szó szoros értelmében, tulajdonképpen nem javíthatóak – fogaskereket, rugót, csavart kevesen tudnak gyártani odahaza. Ezért, ha gyakran foglalkozunk ilyesmivel, nem árt az ismeretségi körből begyűjteni a kidobásra ítélt, felesleges, sérült, működésképtelen orsókat – nem lehet tudni, hogy mikor vesszük hasznát valamelyiknek. Egyes alkatrészek ugyanis kisebb átalakítással előállíthatóak egy másik orsó hasonló alkatrészéből.
A leggyakoribb hiba, ha az orsó tekerése közben daráló, morajló hang érezhető/hallható – ez egyébként a kevésbé régi orsóknál is sajnálatosan gyakran előforduló jelenség.
Ennek egyik legvalószínűbb oka a szinte minden orsóban megtalálható hézagoló alátétek kopása/hiánya. Ezek a vékony réz vagy lemez alátétek a tányérkerék/meghajtó kerék tengelyén szinte mindig megtalálhatóak (vagy legalábbis ott kellene lenniük), de szükség lehet rájuk a csigatengelyen - a rotor alatt, a hagyományostól eltérő szerkezetű orsókban pedig akár egyéb helyeken is. A jellegzetes morajló hangot többnyire a tányérkerék/meghajtó kerék tengelyén lévő alátétek kopása vagy hiánya okozza. Sajnos szintén nehezen beszerezhetőek, de (akár más típusú) bontott orsókból a pótlást meg lehet oldani. Ha vékonyabb alátétre van szükségünk, mint ami rendelkezésre áll, akkor finom polírpapírral levékonyíthatjuk a megfelelő vastagságúra, illetve szükség esetén a furatán is tágíthatunk. Annyi/olyan vastagságú hézagoló alátét felhasználására van szükség, hogy a morajló hang már megszűnjön, de az orsó még ne szoruljon hajtás közben.
Hogy a dolog ne legyen ennyire egyszerű, előfordul, hogy hézagoló alátétre/alátétekre nem csak a hajtókar felőli (bal) oldalon, hanem esetenként a hajtókar tengelyének jobboldalán is szükség lehet. Innen elveszek - oda rakok egyet játék ez, a pontos beállításhoz általában többször össze kell rakni, majd szétszedni, és újra összerakni az orsót, de megéri a fáradságot, mert ezzel többnyire orvosolható a probléma.
Mint említettem, ezek a vékony alátétek bár nem drágák, de viszonylag nehezen beszerezhetőek, átlagos barkács- vagy csavarboltban nem tartanak ilyesmit. Az általam ismert egyetlen, biztosnak tűnő forrás a Fabory Kft. néhány nagyobb városban jelen lévő boltja, ahol mérettől függően 40Ft körüli áron vásárolhatunk (érdemes 0,3 mm-est választani, ez a legvékonyabb, ami kapható).
Hézagoló alátét a tányérkerék tengelyén
A normál működéshez nem illő hangok másik gyakori forrása a meghajtó fogaskerekek valamelyikének kopása, törése. Ezzel sajnos nem tudunk mit kezdeni (a fogaskerék legyártatása földöntúli összegbe kerülne), ha cseredarab nem áll rendelkezésre.
Alkalomadtán előfordul a felkapókar rugójának törése – ha nincs kéznél pont olyan típus, itt is megpróbálhatunk egy másik orsóból származó, bontott darab méretre szabásával, hajlításával.
Ha az orsóház, a rotor vagy a dob el van törve, akkor az orsót a továbbiakban használatra nem javaslom. Ennek ellenére érdemes, és lehetséges is megjavítani, hiszen dísznek még tökéletesen megfelel – a törés, repedés általában nyom nélkül eltüntethető.
A törött alkatrészek kiválóan megragaszthatóak a horgászbotok felújítása kapcsán is említett, Uverapid kétkomponensű ragasztóval. Ezzel a ragasztóval a nagyobb hézagokat is kitölthetjük, száradása után kemény felületet kapunk, mely csiszolható és festhető is. Fontos, hogy a ragasztás előtt a felületek teljesen tiszták, és zsírmentesek legyenek. Ha a ragasztás és csiszolás után még látszanak a sérülés, javítás nyomai, akkor azokat a legkönnyebben kétkomponensű gittel tudjuk korrigálni. A kétkomponensű gittek gyorsan száradnak, kitűnően csiszolhatóak, de festés előtt a gittelt részeket (de méginkább az egész orsót) először alapozófestékkel kell átfújni.
A leírtakhoz hasonló javítások már általában több órát vesznek igénybe, emellett természetesen költségekkel is járnak (a ragasztó és a gitt egyaránt 1000 Ft körüli összeg, a festék, az alapozófesték és a lakk ára hozzávetőleg 600 Ft/doboz), ezt mindenképpen érdemes végiggondolni mielőtt hozzákezdenénk…
A fék hiányzó vagy elhasználódott filclamelláját sem bonyolult pótolni – méteráru boltokban kapható különböző vastagságú filcanyag, amelyből elkészíthetjük. A régi orsók fékje egyébként nagyon jól feljavítható egy - a lamellák közé helyezett – vékony, rugós alátéttel (szaknyelven kompenzációs lemezként is hallottam már nevezni), melynek köszönhetően a fék jobban, hosszabb úton szabályozhatóvá válik. Ilyen rugós alátétek csavar-csapágy üzletekben általában többféle méretben beszerezhetőek (kinézetre hasonlítanak egy középen egy vagy több helyen kissé meghajlított, hagyományos alátétre – csak jóval vékonyabb változatban, jóval rugalmasabb anyagból).
A fék feljavításához használható rugós alátét
A féklamellák között kell lennie legalább egy darabnak, aminek furata nem hengeres, hanem a képen láthatók valamelyikéhez hasonló (a képen látható három lamella, három különböző orsóból származik). Fontos, hogy legfelülre (tehát a fékcsillag alá) ilyen lamella (és ne hengeres furatú) kerüljön, különben a dob forgása elforgathatja a fékcsillagot is
Az egyéb előforduló hibák közé tartozó, ütemes kopogás vagy kattogás miatt gyakran a felkapókar visszaváltó szerkezet a felelős : egyes alkatrészek (szakszerűtlen használatnak köszönhető) elhajlása, illetve valamelyik csavar meglazulása eredményezhet hasonló tüneteket – tehát első körben errefelé keresgéljünk.