HOKÉV Universal 70
Kevesen tudják, de a HOKÉV gyártott peremfutó orsót is – az Universal 70-est, amely egyike a hazánkban fellelhető legritkább orsóknak. A maga korában sem volt túl gyakori, de mára szinte lehetetlen vállalkozás egy épségben megmaradt darab felkutatása...
A közepes méretű, 370 gramm súlyú orsó háza és a rotorja természetesen fém, a gombnyomásra levehető dob masszív műanyag, a bronz és acél alkatrészekből álló, csigás meghajtó szerkezet a mai napig kotyogásmentesen, simán futva végzi a dolgát. Mérete körülbelül egy mai 50-es orsóénak felel meg, egy golyóscsapágy található az orsónyakban.
A képeket nézegetve, a régi orsók terén jártasabb olvasók gyorsan észrevehetik, hogy a HOKÉV orsója meglehetősen nagy hasonlóságot mutat a korabeli DAM Quick típusokkal (egészen pontosan a 330-assal). Némi különbség mutatkozik az orsóház vonalvezetésében és a hajtókarnál, továbbá a DAM-tól eltérően az Universal festése hagyományos technológiával készült. Ekkora hasonlóság természetesen nem lehet véletlen, de nem is egyedi eset – a Shakespeare Sigmát összehasonlítva a Neptun, vagy a Shakespeare Ambidex Supert a szovjet Orion orsókkal, hasonló megállapításra juthatunk, de még bőven folytathatnánk a felsorolást… Mindemellett úgy gondolom, hogy szégyenkezésre semmi okunk, akárhonnan is származtatható, az Universal 70 egy nagyon jó minőségű, precízen összeszerelt, esztétikus orsó, melyet öröm kézbe venni.
Kitartásomat siker koronázta - addig keresgéltem, amíg sikerült találnom egy újszerű állapotban megmaradt darabot
Majdnem DAM Quick, de az Universal-nál a fékcsillag háromágú. A hajtókar viszont inkább a Mitchell típusokról lehet ismerős, a végén lévő csavar meglazítása után tudjuk behajtani. A visszaforgásgátló itt is a hajtókar melletti kapcsolóval kapcsolható, működési elvét a DAM Quick 330 leírásánál ismertetem
A fék nagyon egyszerű felépítésű - mindössze három lamellát tartalmaz. Azt hihetné az ember, hogy az ennyire egyszerű fékek használhatatlanok, de szerencsére az Universal fékcsillagjában is megtalálható az a rugó, ami a finom állíthatóságért felelős, így a fék jól szabályozható és letapadásmentesen működik
A dobot persze csak akkor kell ennyire szétszedni, ha a féket szeretnénk karbantartani, mert egyébként gombnyomásra levehető. A zár mechanizmusa szintén megegyezik a DAM Quick-ével, két réz karomból és az őket szétfeszítő spirálrugóból áll
Nem elég a jó minőségű anyag, precíz összeszerelés nélkül mit sem ér az egész – itt mindkét tényező adott, a meghajtó szerkezet példaértékűen működik
Legyünk rá büszkék, minden tekintetben nagyon jól sikerült orsó!
- - -
Érdekességképpen egy kis ízelítő a HOKÉV Lenin körúti üzletének 1977-es áraiból:
Az Universal 70-es, a maga 700Ft-os árával közepes árfekvésű orsónak számított. Az olcsó kategóriát képviselte például a Galion 12 (200Ft), a Galion 14 (300Ft), illetve a Galion 18 (380Ft). A Mitchell 300 már drágának számított (980Ft), hasonlóképpen a Ryobi Powerful DX típusai (900-980Ft). Az ABU Cardinal 66-os a legtöbb egyszerű horgász számára csak álom maradt, 1450Ft-ot kellett volna a boltban hagyni érte...
A botok körében természetesen az Úttörő jelentette a legolcsóbb megoldást, ára 135Ft volt. A Budapest és az Universal már komolyabb darabnak számított 250, illetve 280Ft-ért. A gyűrűzetlen, szovjet teleszkópos botok hossztól függően (370 vagy 430 cm) 340 - 350Ft-ba kerültek. Az akkori csúcskategóriának számító ABU Suecia Zoom ára 990Ft, a Daiwa teleszkópos botjaié pedig 650-1000Ft volt.
A teljesség kedvéért nem árt tudni, hogy az akkori bruttó átlagkereset havonta 3400-3500Ft körül mozgott.