RILEH-REX 64
Az egykori keletnémet Germina által gyártott RILEH-REX 64 orsók voltak talán koruk legismertebb orsói Magyarországon.
Elődjük a gömbölyűbb vonalvezetésű, híres „arany” 57-es - az első generációs 64-es az ő hajtókarját, fékcsillagját, dobját örökölte, sötétszürke-fekete „kalapácslakk” festéssel
Az általam részletesebben bemutatott, fekete színben gyártott modell volt a második generáció, a harmadik pedig az ízléstelen világosbarna színű, már csak két golyóscsapággyal ellátott, orsónak nevezett valami, mellyel a típus pályafutása véget is ért.
Az alábbi képeken látható, második generációs modell még négy darab golyóscsapágyat tartalmazott, az elnyűhetetlen meghajtó szerkezetnek, a felhasznált anyagok minőségének, a precízebb összeszerelésnek köszönhetően Európa egyik legjobb orsója lehetett volna, ha a későbbiek során előre, és nem hátrafelé fejlődnek a tervezésével, gyártásával.
A négy golyóscsapágy rendhagyó módon került elhelyezésre : két darab az orsónyakban (közvetlen egymás mögött), két darab pedig a hajtókar tengelyén (szintén közvetlenül egymás mögött) kapott helyet.
Újabb érdekesség, hogy készült olyan változata is, melyen (az egyébként néma) visszaforgásgátló nem kapcsolható ki, a kapcsoló is hiányzik az orsóházról - a képeken is egy ilyen látható.
Az orsóház teljes egészében fém, a legkülönfélébb színekben gyártott dob pedig nem túl strapabíró műanyag - ez az orsó gyenge pontja : hajlamos összeroppanni a rátekercselt zsinór nyomása alatt. Zsinórkapacitása körülbelül 50-es. Az egyszerű, filcbetétes fék egy rugós alátét behelyezésével jelentősen feljavítható, évenkénti karbantartást igényel.
A hajtókar szállításhoz behajtható - a végén lévő csavar meglazítása után
Univerzális méretű, esztétikus orsó - egy jó állapotú darab ma is megállja a helyét
Ennek a változatnak még nem görgős a zsinórvezetője, és nem is túl strapabíró - de ha szükséges, akkor könnyen cserélhető
A meghajtó szerkezet szinte tönkretehetetlen
Érdekes, hogy az orsóház (ami a belső alkatrészeket magába foglalja), tulajdonképpen csak egy fedél méretű, az orsótalp pedig a fedél részét képezi - ez más orsókon pont fordítva szokott lenni...
Dupla csapágyazás a hajtókar tengelyén (1.) és az orsónyakban (2.)
Azóta sem jutott eszébe senkinek narancssárga orsódobot gyártani...
_ _ _
A Rileh orsók tervezője, a lipcsei Richard Lehmann az 1950-es évektől gyártott peremfutó és multiplikátor horgászorsókat. Cégét - a többi magánvállalkozáshoz hasonlóan - 1972-ben államosították, az orsókat a továbbiakban Germina Rileh-Rex néven gyártották.