Daiwa G1350T
Nem kellett sokáig keresgélnem, hogy régi kedvencemtől, a Daiwa-tól is találjak egy bemutatásra érdemes, hátsófékes típust. A G...T és az AG...CT típusok nálunk is kaphatóak voltak, közös jellemzőjük a hihetetlenül precíz fék, valamint az ACCU-SET rendszer.
A hosszú úton állítható, megfelelő karbantartás mellett soha le nem tapadó fékje miatt az akkori versenyhorgászok egyik kedvence volt. A titok nyitja valószínűleg az átlagosnál nagyobb átmérőjű féklamellák alkalmazásában rejlik - minél nagyobb átmérőjű lamellák alkotják ugyanis a féket, annál megbízhatóbb, precízebb működésű a szerkezet. A rövid vagy hosszú úton állíthatóság pedig a fékállító csavar menetemelkedésének és a fékben található nyomórugónak a függvénye (minél kisebb a menetemelkedés, annál hosszabb úton, a fékállító csavar több tekerésével jutunk el a lazától a teljesen beszorított állapotig).
Gyakorlatilag hasznavehetetlen, de kétségtelenül érdekes találmány az ACCU-SET rendszer. Annak idején, tíz-tizenkét évesen nem is nagyon tudtuk eldönteni, mi célt szolgál voltaképpen. Tekergettük-csavargattuk, de nem történt semmi - az orsónak viszont komolyabb megjelenést kölcsönzött, így örültünk neki. Valójában ez egy olyan szerkezet, amivel a hátsó féken beállított fékerőt tudjuk ellenőrizni, mérni. A dob elején, rugó ellenében elforduló tárcsát kézzel elfordítva, a jelölés és matricán lévő számskála segítségével megtudhatjuk, hány kilogrammosra van állítva fékünk, hány kilogrammos terhelésnél kezd el orsónk zsinórt engedni. Ötletnek nem rossz ez a kis újítás, de a valóságban „érzésre”, botunk rugalmasságát is figyelembe véve állítjuk be a féket.
A két golyóscsapágyat tartalmazó meghajtó szerkezet - egyszerűsége ellenére - még ma is kifogástalanul, új orsókat megszégyenítve működik.
Igényes, esztétikus kis orsó, grafitházzal, fémdobbal.
Kisméretű, kézreálló hajtókarfogantyú, nagyméretű, szintén jól kézreálló fékállítóval.
A képen látszik a HIGH SPEED felirat - jelen esetben ez 5,1:1 áttételt jelent
Az ACCU-SET rendszer közelről. A tárcsa belső, matricázott része fix, a külső része pedig elfordítható. Addig kell fordítanunk, mig a dob is el nem fordul - ekkor a külső részen lévő piros jelölés megmutatja a beállított fékerőt.
Tányérkerekes meghajtás, kulisszás dobemeléssel, két golyóscsapággyal.
A tányérkeréken lévő furat a visszaforgásgátló helyes beállításához nyújt segítséget. A dobemelő fogaskerék bronz siklócsapágyon fut.