UB-BU REKORD
Az UB-BU Rekord orsó Magyarországon készült anno - gyakorlatilag ez minden háttérinformáció, amely rendelkezésre áll vele kapcsolatban. Sem a valamikori gyártó kilétét, sem a gyártás helyét, idejét nem sikerült kiderítenem, pedig meglehetősen régóta foglalkoztatnak a hasonló jellegű, megválaszolatlan kérdések... Korabeli folyóiratokban nem található róla reklám, képeken nem bukkan fel, épségben fennmaradt példányt felkutatni pedig tűkeresés a szénakazalban - ezekből a tényekből mindenesetre már levonhatunk egy következtetést: akárki, akárhol készítette is, egészen biztos, hogy csak nagyon kis példányszám legyártásáig jutott.
Ekkora fehér foltot azért mégsem lenne illő hagynunk a magyar horgászcikk gyártás félig-meddig képzeletbeli történelemkönyvében - beszereztem hát egy ilyen ritkaságot, ismerjük meg legalább technikai jellemzőit.
Ami első pillantásra látszik: megalkotója nem kevés ihletet merített az NDK Forelle és Rileh-Rex 64 típusokból. Az orsó vonalvezetése, visszaforgásgátló mechanizmusa és kapcsolója, meghajtása, felkapókar visszaváltó szerkezete minimális eltéréssel megegyezik azokéval, a gombnyomásra levehető dob DAM Quick, a féklamella pedig Mitchell örökség. Fentiek alapján a gyártás idejét én nagyjából a hetvenes évek közepétől, maximum a nyolcvanas éveg legelejéig tartó időszakra tenném.
Súlya 450 gramm, mérete univerzálisnak mondható, az orsóház fémből, a dob pedig műanyagból készült. Szürke, kalapácslakk festésével, aprólékosan kidolgozott emblémájával érdekes és esztétikus színfolt a kortársai között.
A Rekord - magyar viszonylatban - rekordszámú (bár szovjet gyártmányú) golyóscsapágyat tartalmaz: egy található az orsónyakban, kettő pedig a hajtókar tengelyének házában
Elsőszériás Rileh-Rex 64 (azelőtt Rileh-Rex 57, eredetileg pedig DAM Quick) örökség a meghajtó homlokfogaskereket, annak acéltengelyét, illetve a hajtókart magába foglaló egység, amit két csavar rögzít a házhoz
A hajtókar rögzítése rugós rendszerű, szállításhoz befelé fordítható
A dob műanyag, a fékcsillag úgyszintén (réz betéttel), a fékhatást pedig egyetlen, rugalmas acél lamella biztosítja. Azt nem állítom, hogy rendkívül finoman szabályozható, de működőképes és nem tapad le
A fékcsillag alatti, számozott tárcsa az aktuális fékerőt hivatott jelezni - gyakorlati oldalról megközelítve teljes mértékben haszontalan dolog, de esztétikailag némi változatosságot jelent
Az UB-BU meghajtó szerkezete strapabíró és precízen összeszerelt, a csigatengelyre 4 ponton ható, néma visszaforgásgátlója korszerűnek számított. Összességében egy műszakilag és esztétikailag egyaránt felsőbb kategóriás orsó volt a maga korában. Gyenge pontként talán az egyszerű fék, a megrepedezésre hajlamos fékcsillag, illetve a - Rileh-Rex származék - felkapókar átváltó szerkezet említhető (utóbbi beállítása gyakran lehetetlen: vagy nem vált vissza, vagy tekerés közben kattog...)