RYOBI MX40D
A Ryobi MX szériája ugyan nem volt kapható hazánkban, de az MX30-as licence alapján készült (és azzal gyakorlatilag teljesen megegyező), csehszlovák TOKOZ MK100-as igen, így indokoltnak tartottam, hogy ez az egyszerűségében is nagyszerű orsó ebben a menüpontban szerepeljen.
Az MX40D ugyan nem rejteget semmilyen műszaki érdekességet, mégsem mondható átlagosnak - első kézbevételkor feltűnik, hogy a nagyon masszív, még durva használat mellett is szinte tönkretehetetlen, 630 grammos szerkezet megdöbbentően precízen, finoman működik.
Az MX szériát 10-től 50-es méretig gyártották, a számok az orsó nagyságára, zsinórkapacitására utalnak, de nem az Európában megszokott módon : a 40-es mérete, a zsinórkapacitást tekintve, körülbelül 60-asnak felel meg - tehát egy „nagyhalas", harcsázó, pontyozó orsóról van szó.
Az orsóház, a rotorral és a dobbal együtt fémből készült, a fékcsillagon és a jellegzetes formájú hajtókarfogantyún kívül alig találunk műanyagból készült alkatrészt. A meghajtó szerkezet tányérkerekes, kulisszás dobemelésű, ennek ellenére a zsinórprofil viszonylag szépnek mondható. A még nem néma visszaforgásgátló a csigatengelyen rögzített, fogazott tárcsára hat.
Ami a legmeglepőbb : a korszerűbb orsókhoz képest csak néhány darabból álló szerkezet, mindössze egy hézagoló alátéttel, a mai orsókat megszégyenítően finoman, kiegyensúlyozottan, mindenféle mellékzaj, surrogás, kattogás nélkül működik - több évtizednyi használattal a háta mögött.
Az átlagos esztétikai élményt nyújtó, de rendkívül strapabíró orsóban a Tokoz is látott fantáziát - a nálunk is kapható Tokoz MK100-as az MX széria licence alapján készült (a csehszlovákok a dobról természetesen lespórolták a nyomógombot)
Az aranyszínű fémdob gombnyomással levehető, a felkapókar görgője kerámia
„One Touch", azaz egy mozdulattal behajtható hajtókar - ehhez mindössze a vaskos, krómozott csavarót kell fél fordulattal előre fordítanunk
A túloldalon egy hosszú, erős csavar tartja a hajtókart, ezt csak az orsó szétszerelésekor kell kicsavarnunk - például egy pénzérmével
Egyszerű, megbízható meghajtó szerkezet, gigantikus méretű tányérkerékkel. Az egy darab golyóscsapágy az orsónyakban található
A siker titka : a főbb alkatrészek még a durvább igénybevételhez képest is jelentősen „túlerősítettek"